Kommunikations-strategi
Intern kommunikation i bestyrelsen – Målsætning:
At bestyrelseslokalet er et rum for en åben, fri og respektfuld meningsudveksling. Og dette
inkluderer en sikkerhed for, at ingen refererer interne diskussioner eller videregiver interne /
fortrolige / private oplysninger til tredje part.
Midler:
- På skrift via mails på ‘vinterbadning.dk’.
- Mundtligt på bestyrelsesmøderne.
- Skriftlige – og godkendte – referater fra bestyrelsesmøder efter udkast fra forretningsføreren.
- Målsætningen iagttages også i udvalgene.
Kommunikation fra / til foreningens medlemmer – Målsætning:
At alle medlemmer føler, at de har mindst én kanal – gerne flere – ind til bestyrelsen. Og at alle medlemmer føler, at de nemt kan modtage / indhente informationer fra bestyrelsen – og at bestyrelsen også informerer, når der ikke er “noget” at informere om.
Midler:
Til bestyrelsen fra foreningens medlemmer:
- Direkte kontakt til ét eller flere bestyrelsesmedlemmer / formanden.
- Direkte kontakt til foreningens kontor – i dennes åbningstid.
- Mail eller meddelelse på hjemmesidens kontaktformular til kontoret.
- Brev / skriftlig meddelelse i foreningens postkasse.
- Medlemsmøder, hvor medlemmerne kan stille spørgsmål / give forslag til bestyrelsen.
Fra bestyrelsen til foreningens medlemmer:
- Referater fra bestyrelsesmøder på hjemmesiden.
- Referater fra bestyrelsesmøder i ‘opslagskassen’ på klubhuset.
- Nyhedsbreve via mail til de medlemmer, som vi har mail-adresser på.
- Medlemsmøder, hvor bestyrelsen kan orientere om aktuelle emner / tiltag i foreningen.
Kommunikation til offentligheden / eksterne interessenter – Målsætning:
At offentligheden / eksterne interessenter har et realistisk og positivt billede af Jomsborg. Og at der ikke opstår misforståelser, rygter eller andet, som kan skade Jomsborgs interesser.
Midler:
- Bestyrelsen er opmærksom på, hvad der offentligt bliver sagt og skrevet om Jomsborg, og sender eventuelle sager videre til formanden / bestyrelsen.
- Formanden – og kun formanden – udtaler sig offentligt om foreningen.
- I tilfælde af hastesager inddrager formanden så vidt muligt kommunikationsudvalget og forretningsføreren – eventuelt eksterne informanter med henblik på præcis og korrekt information.
- Når foreningen kontaktes af pressen – måske med en ‘konflikt-dagsorden’ – bør vi altid på forhånd aftale, at citater skal til gennemsyn hos formanden før publikation.
Sociale medier – Målsætning:
At bestyrelsesmedlemmer kan være synlige og give udtryk for synspunkter, som ikke
nødvendigvis er sammenfaldende med foreningens eller bestyrelsens vedtagelser.
Midler:
- Bestyrelsesmedlemmer kan altid som privatpersoner være på de sociale medier og deltage i debatter her. Man udtaler sig på egne – og aldrig på foreningens – vegne.
- Desuden kan forretningsføreren korrigere misforståelser og viderebringe faktuelle oplysninger fra foreningen.
Godkendt af bestyrelsen 11. november 2023