Kommunikations-strategi

Intern kommunikation i bestyrelsen – Målsætning:
At bestyrelseslokalet er et rum for en åben, fri og respektfuld meningsudveksling. Og dette
inkluderer en sikkerhed for, at ingen refererer interne diskussioner eller videregiver interne /
fortrolige / private oplysninger til tredje part.

Midler:

  • På skrift via mails på ‘vinterbadning.dk’.
  • Mundtligt på bestyrelsesmøderne.
  • Skriftlige – og godkendte – referater fra bestyrelsesmøder efter udkast fra forretningsføreren.
  • Målsætningen iagttages også i udvalgene.

Kommunikation fra / til foreningens medlemmer – Målsætning:
At alle medlemmer føler, at de har mindst én kanal – gerne flere – ind til bestyrelsen. Og at alle medlemmer føler, at de nemt kan modtage / indhente informationer fra bestyrelsen – og at bestyrelsen også informerer, når der ikke er “noget” at informere om.

Midler:
Til bestyrelsen fra foreningens medlemmer:

  • Direkte kontakt til ét eller flere bestyrelsesmedlemmer / formanden.
  • Direkte kontakt til foreningens kontor – i dennes åbningstid.
  • Mail eller meddelelse på hjemmesidens kontaktformular til kontoret.
  • Brev / skriftlig meddelelse i foreningens postkasse.
  • Medlemsmøder, hvor medlemmerne kan stille spørgsmål / give forslag til bestyrelsen.

Fra bestyrelsen til foreningens medlemmer:

  • Referater fra bestyrelsesmøder på hjemmesiden.
  • Referater fra bestyrelsesmøder i ‘opslagskassen’ på klubhuset.
  • Nyhedsbreve via mail til de medlemmer, som vi har mail-adresser på.
  • Medlemsmøder, hvor bestyrelsen kan orientere om aktuelle emner / tiltag i foreningen.

Kommunikation til offentligheden / eksterne interessenter – Målsætning:
At offentligheden / eksterne interessenter har et realistisk og positivt billede af Jomsborg. Og at der ikke opstår misforståelser, rygter eller andet, som kan skade Jomsborgs interesser.

Midler:

  • Bestyrelsen er opmærksom på, hvad der offentligt bliver sagt og skrevet om Jomsborg, og sender eventuelle sager videre til formanden / bestyrelsen.
  • Formanden – og kun formanden – udtaler sig offentligt om foreningen.
  • I tilfælde af hastesager inddrager formanden så vidt muligt kommunikationsudvalget og forretningsføreren – eventuelt eksterne informanter med henblik på præcis og korrekt information.
  • Når foreningen kontaktes af pressen – måske med en ‘konflikt-dagsorden’ – bør vi altid på forhånd aftale, at citater skal til gennemsyn hos formanden før publikation.

Sociale medier – Målsætning:
At bestyrelsesmedlemmer kan være synlige og give udtryk for synspunkter, som ikke
nødvendigvis er sammenfaldende med foreningens eller bestyrelsens vedtagelser.

Midler:

  • Bestyrelsesmedlemmer kan altid som privatpersoner være på de sociale medier og deltage i debatter her. Man udtaler sig på egne – og aldrig på foreningens – vegne.
  • Desuden kan forretningsføreren korrigere misforståelser og viderebringe faktuelle oplysninger fra foreningen.

Godkendt af bestyrelsen 11. november 2023